Recensies Handboek voor trainers, stappen ter verrijking
Op short list Ooa boek van het jaar 2011
Het handboek voor trainer, behoorde tot de laatste 5 boeken die kans maakten op de titel Ooa boek van het jaar 2011.

Een echte Anneke Durlinger verzameling
Mei 2012
Geschreven door Anneke Meijer, directeur Instituut voor Eclectische Pyschologie te Nijmegen www.iepdoc.nl
Dit handboek is voor trainers, die vaardigheden vanuit hun persoonlijke kracht en ervaring betrokken willen overdragen.
Jarenlang volgde Anneke Durlinger onze NLP trainingen en trainingen in de USA, gaf zij zelf vele trainingen met en zonder co-trainers binnen het IEP en trainingen voor teams vanuit haar eigen bureau Tjoys. Zij leerde vooral door te observeren, (na) te doen en zich te laten raken door essenties. Haar eigen ontdekkingen en ervaringen verwerkte zij steeds meer tot een eigen stijl, waarbij zij opvalt door haar congruentie, persoonlijke kracht en betrokken zijn op mensen.

Dit boek is een echte Anneke Durlinger verzameling. Wat werkte voor haar en zij persoonlijk uitdiepte (metaprogramma’s, gebruik van Soesman’s 12 zintuigen, haar ‘rakende’ metaforen) combineerde zij met bestaande NLP oefeningen en draagt zij in dit boek in vele haalbare stappen over. Vaak vraagt in eerste instantie de inhoud van een training alle aandacht van een trainer. Waar je allemaal op kunt letten om je eigen communicatie naar en met de deelnemers te optimaliseren, daar richt dit boek zich op. Een veelheid van aandachtspunten en oefeningen. Te veel om je allemaal in een keer lezen eigen te maken. Een boek om regelmatig ter hand te nemen en een keuze te maken voor wat jou op dat moment bezighoudt (het start moment, de presentatie, je eigen ‘state’,  overtuigingen, die steunend werken, aansluiten op de deelnemers, feedback geven) , de oefeningen daadwerkelijk te doen en te reflecteren op de overeenkomsten en verschillen tussen haar en jouw stijl. En zo vanuit de verbinding met wie jij bent en wat jij essentieel vindt, je zelf en anderen via jouw training te ‘verrijken’.

Handboek voor trainers
Een kleurrijk en praktisch handbook
Puttend uit haar lange ervaring schreef coach en NLP-trainer Anneke Durlinger een kleurrijk en praktisch handboek. Haar verhaal inspireert trainers om het maximale uit zichzelf en hun cursisten te halen.

Marlies kreeg de taak om die combinatie van bezieling en bruikbaarheid visueel te maken. Professioneel en persoonlijk, speels en overzichtelijk. Het uiteindelijke ontwerp is helder gestructureerd – het oog vindt snel ankerpunten in de tekst. Elk hoofdstuk wordt geopend door Anneke’s alter ego (door Marlies getekend) dat eigenzinnig over de pagina’s dartelt.

In augustus 2011 werd het boek bij Anneke thuis gepresenteerd door uitgever Klazinus Lagerwerf van Mediawerf. Aanwezige collega-trainers en naaste vrienden herkenden direct Anneke’s persoonlijkheid in de vormgeving – en een enkele ingewijde wist wellicht zelfs dat het takje op het omslag uit haar eigen tuin was geplukt.

Geschreven door Reinalda Kerseboom info@despeltherapeut.nl
Geplaatst in de Eekhoorn, electronische nieuwsbrief van het IEP, www.iepdoc.nl
Naast mij op tafel ligt een imposant boek. Vijfhonderd en elf pagina’s dik. “Handboek voor trainers” staat in grote, ‘handgeschreven’, letters op de cover. Hetgeen meteen suggereert dat het hier om handwerk en dus vakwerk gaat. Een paar van mijn zintuigen registreren verder: Stappen ter verrijking rechts onderaan in blauw. Hetzelfde zachte warme en betrouwbare blauw als dat waarin bovenaan de cover de naam van de auteur – Anneke Durlinger-van der Horst – in veel kleinere letters prijkt. De zachte leemgele kleur van de cover laat me denken dat het boek aaibaar is. Dat is niet echt zo, maar toch koester ik het als een kostbaar geschenk. Dat het een gift is, dat staat ook op de rug van het boek: handboek voor trainers.
Een kleine twaalf jaar geleden moet ik enigszins onzeker en gespannen voor het eerst de Ganzenheuvel binnen zijn gestapt. Maar ik herinner me vooral hoe ik meteen persoonlijk en hartelijk welkom werd geheten door Anneke Durlinger.
NLP-en met Anneke, en later ook met andere trainers van het IEP, was voor mij als een warm bad en ik voelde mij als een vis in het NLP-water.
Een van Anneke’s boodschappen is: wees de verandering die je wilt (in navolging van Gandhi). En juist omdat zij dit zelf zo congruent en consequent naleeft, kon het niet uitblijven dat Anneke een belangrijk rolmodel voor mij werd. En het is dus eigenlijk nogal logisch dat er in mijn leven, zowel op persoonlijk als op professioneel vlak, veel ten goede ging veranderen.
Ik herontdekte in die practitionersopleiding bijvoorbeeld dat ik kan schrijven. Een recensie maken zou voor mij een makkie moeten zijn. Maar ik kan onmogelijk vijfhonderd en elf pagina’s levenswijsheid, kennis en kunde over NLP en trainerschap gecombineerd met inzichten van Soesman en oosterse, westerse en ‘native’ wijsheid samenvattend analyseren, interpreteren en evalueren. Toch wilde ik dit boek graag onder de aandacht brengen en dus had ik een probleem.
“Problemen doen zich pas voor als je de hulpbronnen hebt om ze op te lossen”, is een van Anneke’s aannames. Ik hoor het haar zo zeggen… En ook nu blijkt het weer een waarheid als een koe.
Want hoe anders dan via Anneke Durlingers eigen criteria zou ik dit boek kunnen beschrijven?
Hier ligt het dan bij mij: háár handboek waarin en waaraan je, op allerlei manieren, heel congruent terugziet wat voor Anneke Durlinger belangrijk is.
Een van haar slogans: ‘Zorg voor het grote geheel, door aandacht voor het kleine detail’ krijgt op velerlei manieren aandacht. Dat gaat verder dan de overzichtelijke indeling en de opzet, de herkenbare en duidelijk beschreven technieken of het subtiele gebruik van kleuren en tekeningen in het boek. Het gaat juist ook over de verhalen, anekdotes en oneliners waarmee Anneke verduidelijkt wat ze mij als lezer in een veelheid aan technieken en vaardigheden voorschotelt.
Door de beeldende manier van vertellen en beschrijven hoor ik Anneke letterlijk door de bladzijden van het boek heen. Doe ik mijn ogen dicht dan ik zie haar door de heldere zinnen en overzichtelijk beschreven technieken van het boek heen bewegen navolging van Gandhi)
Terwijl ik lees ervaar ik dat Anneke samen met mij op pad is en dat ze vol aanstekelijk enthousiasme, haar kennis en jarenlange ervaring met me deelt, overtuigd als zij is van mijn potentie.
Zo leeft zij mij als lezer in dit handboek steeds weer haar eigen kernvraag voor: “Hoe kan ik mezelf verbeteren ten behoeve van de wereld, ten behoeve van anderen. Hoe kan ik bijdragen aan ecologisch verantwoorde ontwikkelingen in de wereld, hoe klein (in termen van wereld) of hoe groot (in termen van de persoon).”
Het boek is serieus, gedegen en speels en leesbaar tegelijkertijd. Het verdiept en verrijkt mijn NLP- vermogens. Maar bovenal geeft het me keuzes: van begin tot einde lezen of juist selectief precies dat ene hoofdstuk dat me nu, op dit moment, het meest aanspreekt of waar ik het meest behoefte aan heb, uitzoeken. Het boek zou geschikt zijn voor zowel beginnende als ervaren trainers, maar ook voor docenten, teamleiders, managers en adviseurs. Minstens één belangrijke doelgroep is in dat rijtje vergeten, want het boek geeft ook therapeuten of coaches die werken met (gezins)systemen hele praktische handvatten. Ik denk bijvoorbeeld aan hoofdstuk 9 waarin zaken aan de orde komen als: De dynamiek van de groep beïnvloeden. Hoe zet je deelnemers aan het denken. Bijsturen. En.. Verrijken van het wereldmodel op overtuigingsniveau. Daar vind ik in ieder geval heel handzame tips en reminders die ik goed kan gebruiken wanneer ik me voorbereid op een gezinsgesprek met een stel gescheiden ouders en hun pubers.
Wat er mogelijk mis mee is, dat is de prijs in deze tijden van economische crisis, al is het handboek iedere euro die je ervoor moet neerleggen waard.
En wanneer ik, onder de indruk van zoveel verzamelde en ruimhartig uitgedeelde levenswijsheid en kennis in dit handboek, geneigd ben mijn eigen schaduwen te veel te zien in het licht van Anneke’s zon, dan heeft zij ook daar weer een techniek voor waar ik mijn voordeel mee kan doen. Het laatste hoofdstuk voor het slotwoord heet namelijk: Hoe je van een ‘mislukte training’ alsnog een succes maakt. Eigenlijk is er door dit boek nu een dilemma:

• Je kent Anneke vanuit een NLP-opleidingstraject bij het IEP en dan moet je het boek hebben. of
  • Je hebt het boek en dan moet je Anneke en NLP leren kennen, want echt leren dat doe je niet uit boeken.

Anneke zou Anneke Durlinger niet zijn als ze daar niet zelf, geheel volgens dat wat zij belangrijk vindt, nog een derde keuze aan toevoegt:

• Tussen stimulus en respons ben je vrij om daarover te beslissen of het bovenstaande naast je neer te leggen.

Geschreven door Annemie Hanssen
Datum
Geplaatst in Inzicht, blad NVNLP
Wordt nog weergegeven.

Geschreven door M. Nas
Datum 11 september 2011

Stoppen was géén optie!
We hebben verschillende strategieën om overtuigd te raken of te beslissen, met andere woorden:

In elk specifieke context zijn patronen te herkennen hoe mensen tot een beslissing komen. Mensen zullen geloven en besluiten nemen omdat het er ‘goed uitziet’ het ‘goed klinkt’ het ‘goed voelt’ of ‘logisch lijkt’. Dit boek sluit aan bij al deze punten. De lay-out maakt dat het gaat leven en zorgt dat het tevens een naslagwerk wordt. Dit is wat ik zoek in een trainershandboek.

Wat een boek! Heerlijk er staat zoveel in echt, een aanrader voor elke beginnende trainer! Eens een hele andere kijk. Een inspiratiebron voor de ervaren senior trainer dies feedback wil hebben op eigen handelen en mogelijkheden. Feedback geven op jezelf is als jezelf verrassen met een waardevol cadeau! En welke (ervaren/senior) trainer wil dit niet? Dit boek is een must om op je verlanglijst te zetten. Het is heerlijk om te lezen dat deze auteur pragmatische tips samenvoegt met theorie. Het is een boek waar je door heen leest als een warm mes door boter. Het is ook een boek waar je door de lay-out gemakkelijk zaken terug kan vinden die je dan weer kan gebruiken voor je training en of opleiding.

Na het lezen van dit boek weet ik dat ik dit boek altijd bij me zal dragen om opnieuw feedback voor mezelf te vinden en inspiratie op te doen om mezelf nog verder te ontwikkelen. Wat ik met mijn deelnemers wil, kan ik nu ook via deze weg bereiken op het moment dat ik me helemaal alleen aan het voorbereiden ben.

Meer dan 500 pagina’s schrok mij eerst af! Het heeft ook even geduurd voordat ik er aan begon. Maar beginnen is verslavend, stoppen was géén optie! Het boek zou een bijsluiter moeten hebben. Slaap gebrek (omdat je door blijft lezen) is een mogelijkheid.
Hierbij aangetekend, iedereen heeft een zijn eigen beeld van de werkelijkheid. Beperkingen liggen niet in de werkelijkheid, maar in het eigen beeld van de werkelijkheid besloten. Dus gebruik dit boek om je eigen werkelijkheid te vergroten.

Geschreven door W.H. van der Vegte
Datum 15 februari 2012
Voor rijp en groen!
Als trainer volg jezelf ook de nodige trainingen. Terug in de praktijk put je, zeker in de beginperiode, nog uit je aantekeningen en de aanwezige cursusdocumentatie. Maar naarmate de jaren vorderen verdwijnt deze documentatie steeds meer naar de achtergrond en weet je vaak ook niet helemaal meer wat je met bepaalde aantekeningen destijds hebt bedoeld.

Vanwege dit fenomeen ben ik zo blij met het boek van Anneke Durlinger. Een veelvoud van technieken en inzichten rondom het trainerschap en NLP staan weer even keurig bij elkaar en vormen een prachtig en praktisch naslagwerk voor zowel trainers die net beginnen als de ervaren rot.

Een aanrader voor al die trainers die, net als zoveel deelnemers, er met de jaren achter komen dat ze nog maar een klein deel gebruiken van wat ze destijds enthousiast hebben omarmd.

Geschreven door J.C. Wijtsma
Datum 15 april 2012
Naslagwerk voor de rest van mijn leven
Wat een indrukwekkend levenswerk van Anneke Dürlinger! Een gedegen boek over trainen met NLP. Vol met NLP-theorie, oefeningen, persoonlijke ervaringen van Anneke tijdens het trainen, je eigen “state” als trainer, spreuken, verruimende overtuigingen, de door mij zo geliefde metaprogramma’s, feedbackmanieren en inspiratie, inspiratie en inspiratie.
Ik heb van dit boek gesmuld en zal het vaak pakken om mezelf te laten verrijken door de woorden van deze toptrainster.
De layout is zeer overzichtelijk, het boek is zeer verzorgd en mooi ingebonden. Hier krijg je geen spijt van als trainer, coach, of NLP-geinteresseerde.

Geschreven door Rhinoceros (tussen 40-49 jaar)
datum 3 augustus 2012
Inspirerend en praktisch
Naast inspirerend trainer blijkt Anneke ook een inspirerend schrijver te zijn. Een prettig leesbaar en praktisch boek dat zowel handig is voor beginnende trainers, maar zeker ook geschikt voor oude rotten in het vak om te reflecteren op je functioneren. Het heeft mij en mijn team veel opgeleverd, ook aan goede gespreksstof.
Pluspunten: Inspirerend, Praktisch toepasbaar, Heldere uitleg

Geschreven door Cees van der Boom, Zwolle
datum 29 november 2012
Leer- en ontwikkelingsprocessen
Anneke heeft dit Handboek (met een hoofdetter ‘H’) geschreven met haar hoofd in de wolken, haar hand op haar hart en haar voeten op de grond. ‘Het is een boek waarin met bezieling en passie leer- en ontwikkelingsprocessen handen en voeten krijgen’, lees ik op de achterflap. Verder lees ik dat het boek beginnende trainers houvast geeft en ervaren trainers nog meer de puntjes op de ‘i’ kunnen zetten terwijl docenten, teamleiders, managers en adviseurs ook een belangrijke doelgroep vormen.

Stappen ter verrijking
Anneke heeft de Stappen ter verrijking opgedeeld in 3 delen: De Basis, Trainerschap en Het verloop van een training. Met in totaal 511 pagina’s mag dit met recht een lijvig naslagwerk worden genoemd, dus de typologie ‘Handboek’ lijkt gerechtvaardigd.

Hooggespannen verwachtingen
Mijn verwachtingen zijn hoog gespannen als ik aan dit boek begin en ik ben benieuwd hoe zij haar ‘voorbereidingsinstrument’ of juist haar ‘naslagwerk’ verder vorm geeft. Juist ook omdat op de achterkant is te lezen: ‘Het is het soort boek dat je ter beschikking wilt hebben als je geïnspireerd wilt worden. En een overzichtelijk handvat voor de dagelijkse praktijk’.

Al bladerend en passages lezend valt mij op als eerste op dat er veel tekst in het boek aanwezig is, maar juist door de toegepaste lay-out waarbij zwarte teksten worden onderbroken met korte stukjes blauw geeft dat rust aan de ogen. Daardoor leest het boek gemakkelijk weg, al hadden er van mij nog meer foto’s en illustraties in mogen zijn. Vanuit puur praktisch oogpunt (het is tenslotte bedoeld als een naslagwerk dat uitnodigt om keer op keer te pakken) had ik eerder voorkeur gegeven aan een uitgave in een gebonden variant, omdat die nu eenmaal duurzamer zijn in gebruik.

Vuurtoren en Als ik sta …
Terug naar het doel van het boek: Anneke zegt op pagina 23 dat zij regelmatig naar de zee is gegaan om dit boek te schrijven: ‘In de beslotenheid van een kamer en in de weidse ruimte van de zee. Hoe vaak ging mijn blik naar de vuurtoren. En ik dacht: zo wil ik dit boek zien: als een vuurtoren. Ieder vaart op zijn/haar eigen kompas … En de vuurtoren mag daar zijn als een baken, dat licht doet schijnen en al stilstaand mensen de weg laat vinden op hun eigen koers. Richting geven zonder direct te sturen’. Lees ook haar voorbeeld op pagina 346: ‘Als ik sta, dan sta ik … als ik loop dan loop ik …’.

Voelbare passie
Welnu: ik kan kort zijn: het boek is daadwerkelijk een vuurtoren waarin alle passie voelbaar is. Zij geeft met liefde voor het trainersvak raad en daad aan jou als de gebruiker. Doorspekt met handen en voeten waarmee je verder kunt. Van beginneling tot meester.

De kunst van het spreken …

Ik ben van mening dat dit boek daadwerkelijk stappen ter verrijking biedt en wel op meerdere fronten. Op pagina 201 geeft Anneke met Confucius in de hand de strekking van het vak weer: ‘De kunst van het spreken is begrepen te worden’. Zij stelt vervolgens dat de essentie van een presentatie het overdragen van kennis is dan wel het uitdragen van een mening. Je zult het met haar eens zijn dat een kwalitatieve inhoud van belang is maar zeker ook een aantrekkelijke presentatie en een goede afstemming op de deelnemers. Heb je enig idee hoe vaak ik bij een presentatie aanwezig ben die nauwelijks lijkt afgestemd op de deelnemers?

Van Harte Aanbevolen!